Algemene voorwaarden

Laatste updates algemene voorwaarden 2025

Verdeelstaat en facturatie (Hoofdstuk 1 – Zorgverstrekker – punt 4):
Maandelijks worden de zorgprestaties verzameld in een verdeelstaat via de software. De zorgverstrekker heeft 72 uur om opmerkingen of goedkeuring door te geven. Bij uitblijven van reactie worden de gegevens als correct beschouwd en verwerkt. Daarna wordt alles doorgestuurd naar mutualiteiten en verzekeraars.

Telematicapremie (Hoofdstuk 1 – Zorgverstrekker – punt 11):
De zorgverstrekker moet jaarlijks zelf de telematicapremie aanvragen via het RIZIV. Care Support biedt ondersteuning en herinneringen voor deze aanvraag. Enkel bij een tijdige aanvraag komt men in aanmerking voor de opleidingspremie die max. 4 maanden na ontvangst van het RIZIV aan de verpleegkundigen die voldoen aan alle voorwaarden.

Opleidingsverplichting (Hoofdstuk 1 – Zorgverstrekker – punt 12):
Jaarlijks moet de zorgverstrekker minstens 20 uur opleiding volgen en daarvan geldige attesten bezorgen aan Care Support. Deze uren mogen enkel ingebracht worden voor Care Support. Enkel als de zorgverstrekker per kalenderjaar de 20u opleidingen voltooid, zal de zorgverstrekker de opleidingspremie die het RIZIV voorziet ontvangen.

Digitale verwerking en tarificatie (Hoofdstuk 2 – Care Support – punt 2):
Na goedkeuring van prestaties worden bestanden via Mycarenet doorgestuurd en garandeert Care Support een volledige afwerking van de tarificatie binnen de 7 werkdagen.

Facturatie bij uitblijven reactie (Hoofdstuk 2 – Care Support – punt 3):
Indien een zorgverstrekker herhaaldelijk niet reageert op het goedkeuren of aanpassen van zijn verdeelstaten, kan Care Support beslissen de facturatie op te schorten of eventuele schade door te rekenen.

Beëindiging overeenkomst (Hoofdstuk 2 – Care Support – punt 10):
Care Support voert nog alle administratieve verwerkingen uit bij beëindiging van het contract en behoudt zich het recht om indien nodig 10% van de laatste bruto-omzet te reserveren voor correcties.

Fiscale fiches (Hoofdstuk 2 – Care Support – punt 11):
Care Support is niet verplicht fiscale fiches 281.50 op te stellen. Zorgverstrekkers dienen zelf via hun boekhoudkundig kantoor een fiche op te stellen betreft de ondersteunende diensten van Care Support.
De zorgverstrekker kan zich ook beroepen op de administratieve tolerantie van geen ficheverplichting aangezien CARE-SUPPORT BV een BTW -conforme factuur heeft uitgereikt (in dit geval met 0% BTW).

Abonnementskosten (Hoofdstuk 6 – Artikel 5: 5.2):
Een maandelijkse kost van €29 (btw-vrij) wordt verrekend met de erelonen. Deze kost omvat onder meer het lidmaatschap van een beroepsorganisatie en de Thuisverplegingsdienst, helpdesk en toegang tot een elektronisch zorgdossier en e-learnings, e-box activatie en e-box users, investeringen in kwaliteitsbewaking en innovatie.

Indexeringen (Hoofdstuk 6 – Artikel 5: 5.4):

Nooit geen indexering tijdens de looptijd van de overeenkomst, enkel een jaarlijkse indexering van €1.

Deelname voordelen (Hoofdstuk 6 – Artikel 6: 6.1):
Leden hebben toegang tot fysieke opleidingen, webinars en e-learnings. Annulering van fysieke opleidingen moet minstens 72 uur vooraf gebeuren. Anders wordt een no-show fee van €50 aangerekend tenzij men onvoorziene omstandigheden kan aantonen (zoals ziekte, een ongeval, ziekenhuisopname of sociaal verlet).


Hoofdstuk 1: Algemene voorwaarden betreft tarifering, software en premies

A.   Verbintenissen van de zorgverstrekker

1.      De zorgverstrekker verklaart hierbij gebruik te maken van de facturatiedienst van Care Support en

verbindt zich ertoe uitsluitend op zijn eigen verantwoordelijkheid tot nakoming van hierna staande punten.

2.      Gegevens aangeleverd via documenten van Care Support, via de mobiele applicatie of andere wegen  moeten correct en volledig zijn. Dit valt steeds onder de verantwoordelijkheid van de zorgverstrekker, groepspraktijk en/of de vennootschap.

3.      Op het einde van iedere maandcyclus dient de zorgverstrekker Care Support te bevestigen via digitale weg of per post dat alle gegevens omtrent patiënten, prestaties, werkplanningen en bijhorende registraties zijn doorgegeven.

4.      Maandelijks zullen de zorgprestaties van de zorgverstrekker verzameld worden op de verdeelstaat, die beschikbaar wordt gesteld in de daarvoor voorziene software. De zorgverstrekker beschikt over een termijn van 72 uur na ontvangst van de melding over de beschikbaarheid van de verdeelstaten om eventuele opmerkingen, aanpassingen of goedkeuringen door te geven. Bij het uitblijven van reactie binnen deze termijn worden de verdeelstaten als correct beschouwd en definitief verwerkt. Na deze goedkeuring, expliciet of stilzwijgend, zullen de verdeelstaten doorgestuurd worden naar de betrokken mutualiteiten en verzekeringsinstellingen voor verdere afhandeling.

5.      Wanneer de zorgverstrekker via briefwisseling of digitale weg informatie ontvangt van mutualiteiten of landsbonden dat er bedragen geweigerd worden door onjuiste gegevens of foute elektronische bestanden, dient de zorgverlener dit zo snel mogelijk te melden aan Care Support.

6.      Alle voorschriften, actuele en correcte patiëntengegevens juist en tijdig door te geven aan Care Support via digitale weg, alsook de actuele lijsten van de geldende maand waarop vermeld staat welke zorgverstrekker op welke dag welke prestaties geleverd heeft. Dit kan een dubbel van het register zijn. Deze gegevens moeten beschikbaar zijn ten laatste de 1ste van de maand volgend op de maand van deze prestaties. Datum en tijdstip van ontvangst door Care Support dienen als referentie. Bij laattijdige ontvangst van deze documenten kan Care Support niet aansprakelijk gesteld worden voor het laattijdig verwerken van deze gegevens en de daaruit voortvloeiende laattijdige betalingen en/of andere nadelige gevolgen.

7.      Voorschriften en aanvragen bevatten, als resultaatsverbintenis voor de zorgverstrekker, steeds volgende gegevens die duidelijk leesbaar dienen te zijn:

  • de naam, voornaam, adres, rijksregisternummer van de patiënt;
  • het nummer ziekenfonds en de verzekerbaarheidscodes van de patiënt;
  • de voorschrijf- en startdatum van het voorschrift;
  • bij doktersvoorschrift: Naam, RIZIV-nr., voorgeschreven behandeling en duur ervan,
  • handtekening dokter

Wanneer niet alle gegevens juist en volledig zijn, zal Care Support geen facturatie verrichten wegens strijdigheid met de RIZIV-wetgeving en zonder dat Care Support hierin enige verantwoordelijkheid neemt.

De zorgverstrekker maakt zelf alle documenten op (Katzschaal, palliatief document, document voor specifiek technische verstrekkingen, …) die voldoen aan de wettelijke voorwaarden welke voorgelegd moeten voorgelegd aan de adviserend geneesheer van de verzekeringsinstelling.

8.      De zorgverstrekker dient de gegevens na te kijken, die door Care Support opgegeven werden als onjuist en de aanpassingen tijdig door te geven. Van het moment dat Care Support deze aanpassingen heeft ontvangen, zullen deze opgenomen worden in de eerstvolgende facturatie.

9.      De zorgverstrekker dient zelf in te staan voor het beheer en de archivering van alle dossiers, al dan niet verplicht opgelegd door enige wettelijke bepaling of uitvoeringsbesluit en rekeninghoudend met de kwaliteitswet van 22 april 2019.

10.   De zorgverstrekker verbindt zich ertoe te werken met softwarepakketten die door Care Support worden aangewend. Care Support stelt deze gebruikerssoftwarepakketten tevens ter beschikking van de zorgverstrekker en voorziet voldoende opleidingen en persoonlijke ondersteuning opdat iedere zorgverstrekker correct kan werken met het gekozen softwarepakket. De zorgverstrekker staat borg voor de validiteit van de ingebrachte gegevens, die overeenstemmen met de werkelijk gepresteerde verstrekkingen van de zorgverstrekkers binnen de praktijk. De zorgverstrekker die het dagelijks beheer op zich neemt, zorgt dat alle geleverde prestaties uiterlijk de eerste kalenderdag van de maand volgend op de maand waarover de verleende diensten gefactureerd dienen te worden, zijn ingegeven en bevestigd in het desbetreffende softwarepakket vóór 16u. De licentiegevers van de software hebben een online platform en bijhorende software ontwikkeld dat het geheel van administratieve handelingen en taken die eigen zijn aan het verpleegkundig beroep en opgelegd zijn door het RIZIV voor wat betreft de maandelijkse facturatie en aangifte van prestaties, uitvoert. Alle platformen en bijhorende software voldoen aan de homologatie-voorwaarden. Alle aangereikte gebruiksvoorwaarden omtrent software dienen steeds door de gebruiker opgevolgd te worden.

11.   De zorgverstrekker dient ieder kalenderjaar zelf zijn telematicapremie online via de portaalsite van het RIZIV aan te vragen. Care Support zal jaarlijks herhaaldelijk en met de nodige herinneringen de nodige info (procedure, voorwaarden RIZIV, leverancier gehomologeerde software, …) bezorgen aan iedere zorgverstrekker om de aanvraag in te dienen. Enkel zorgverstrekkers waarvan de telematicapremie tijdig is aangevraagd (voor 31/10 van ieder kalenderjaar), kunnen in aanmerking komen voor de opleidingspremie die het RIZIV voorziet. Care Support is als Thuisverplegingdienst verplicht de aanvragen voor de jaarlijkse opleidingspremie voor iedere aangesloten zorgverstrekker automatisch aan te vragen in het 4de kwartaal volgend op het opleidingsjaar. Care Support zal de ontvangen opleidingspremies maximum 4 maanden na ontvangst van het RIZIV automatisch uitbetalen aan alle rechthebbende verpleegkundigen die voldoen aan alle voorwaarden.

12.   De verpleegkundige dient ten minste 20 uur opleiding te volgen op jaarbasis (KB 16.04.2002 forfaitaire tegemoetkoming voor de specifieke kosten voor dienst van thuisverpleging).

De verpleegkundige bezorgt aan Care Support hiervoor jaarlijks geldige attesten (externe en/of interne opleidingen) via digitale weg of per post.  Deze 20 uur opleiding worden door Care Support per voltijds equivalent (vte) berekend. De verpleegkundige verbindt er zich toe om deze uren enkel in te brengen voor de Thuisverplegingsdienst van Care Support. Enkel als de zorgverstrekker per kalenderjaar de 20u opleidingen voltooid, zal de zorgverstrekker de opleidingspremie die het RIZIV voorziet ontvangen.

13.   Per verpleegkundige dient ten minste 25 uur overleg en/of peer review met betrekking tot de patiënten te worden voorgelegd op jaarbasis. (KB 16.04.2002 forfaitaire tegemoetkoming voor de specifieke kosten voor dienst van thuisverpleging). Deze uren overleg en/of peer review worden door Care Support per voltijds equivalent (vte) berekend.

14.   De zorgverstrekker zorgt ervoor dat hij/zij een RIZIV nummer heeft, geconventioneerd is en geopteerd heeft voor het derdebetalerssyteem.

B.   Verbintenissen Care Support

1.      Alle administratieve gegevens alsook de prestaties en de registratie van de werkplanning en de gewerkte dagen per verpleegkundige, worden door uw persoonlijke dossierbeheerder van Care Support verwerkt in uw elektronisch zorgdossier. Dit valt steeds onder de verantwoordelijkheid van Care Support. De gegevens worden verzameld, opgeslagen en geverifieerd door Care Support. Indien er fouten worden vastgesteld, zal de zorgverstrekker hiervan op de hoogte gebracht worden.

2.      In zoverre de zorgverstrekker zijn verplichtingen tijdig en juist uitvoert en na goedkeuring van alle zorgverstrekkers van de thuisverplegingsdienst betreft alle uitgevoerde prestaties, worden alle elektronische bestanden digitaal verstuurd via Mycarenet naar de betrokken landsbonden. Care Support garandeert na digitale versturing een volledige afwerking van de tarificatie binnen de 7 werkdagen. Bij wijziging in de wetgeving rond de tarificatie en de administratieve voorwaarden, zal deze wijziging in de algemene voorwaarden worden aangepast.

3.      Indien de zorgverstrekker het nalaat binnen de 72 uur zijn goedkeuring of aanpassingen te geven betreft zijn uitgevoerde prestaties, zal Care Support de facturatie uitzonderlijk mee opnemen in de desbetreffende facturatiecyclus, geheel op verantwoordelijkheid van de zorgverstrekker en zonder nadelige gevolgen voor Care Support. Indien de zorgverstrekker het regelmatig nalaat zijn goedkeuring te geven kan Care Support éénzijdig beslissen de facturatie op te schorten tot de volgende maand. Indien Care Support hierdoor schade ondervindt zal dit worden doorgerekend aan de zorgverstrekker.

4.      Na afwerking van de tarificatie ontvangt de zorgverstrekker digitaal alle bewijsstukken en andere documenten nodig voor zijn administratie en boekhouding.

5.      Wanneer bedragen worden geweigerd door mutualiteiten of landsbonden door onjuiste gegevens of foute elektronische bestanden waarvoor Care Support aansprakelijk is, zal Care Support deze onmiddellijk en zonder kosten corrigeren. Indien de verantwoordelijkheid niet bij Care Support ligt, zal hij een onderzoek starten, het probleem analyseren en bespreken met de zorgverstrekker en steeds trachten om een rechtzetting te bekomen. Geweigerde en achterstallige bedragen waarvan de verantwoordelijkheid niet bij Care Support ligt, worden bij de volgende maandcyclus terug opgenomen in de contractuele procentuele berekening. Care Support contacteert mutualiteiten, landsbonden of andere diensten voor het verwerken en opvolging van de totale facturatiecyclus.

6.      Een gedetailleerde maandelijks prestatielijst en inkomstenoverzicht te bezorgen met de verrichtte prestaties aan elke zorgverstrekker.

7.      Care Support ontvangt van de zorgverstrekker diens gegevens onder de meest strikte vertrouwelijkheid. Care Support verbindt zich ertoe, en zal dit ook opleggen aan alle medewerkers, om de bekomen informatie enkel aan te wenden voor de tarificatie-activiteit en er voor het overige geen enkel gebruik van te maken, en geheimhouden, tenzij dit haar van overheidswege wordt opgelegd.              

8.      Naast het schriftelijk zorgdossier, palliatief dossier, verpleegkundig consult en andere documenten die u heeft ontvangen bij aanvang van de overeenkomst, kan u ook documenten opvragen en afdrukken via onze website

9.      De regeling zoals voorzien in artikel 4 van de “Overeenkomst Care Support - Verpleegkundig Team (All-in)” en het ogenblik van uitbetaling door Care Support  is afhankelijk van de vigerende wetgeving op het tijdstip dat de verzekeringsinstellingen in acht nemen voor de betaling van de honoraria en worden ten vroegste uitbetaald de 15de van de maand volgend op de gefactureerde maandcyclus.

10.   Bij beëindiging van de overeenkomst door één van beide partijen zal Care Support alle administratieve verwerkingen nog uitvoeren inclusief nalatige en geweigerde prestaties.

Bij beëindiging of verbreking van de overeenkomst door één van beide partijen behoudt Care Support zich het recht enerzijds de verbrekingsvergoeding als één bedrag verrekenen met de laatste facturatiecyclus en anderzijds indien nodig 10% van de laatste bruto-omzet van de zorgverstrekker gedurende max. 2 maanden reserveren voor eventuele rechtzettingen en correcties aangaande de laatste gefactureerde zorgprestaties van de zorgverstrekker.

11.   CARE-SUPPORT BV is niet verplicht om fiscale fiches 281.50 op te stellen. Na fiscale analyse (cf. memo van 18 juni 2024) door juridisch expertbureau Tiberghien is uit hun analyse gebleken dat:

CARE-SUPPORT BV voor de ontvangen honoraria/RIZIV-bedragen van de zelfstandige verpleegkundigen / zorgverstrekkers vanwege de landsbonden zelf geen enkele fiscale fiche 281.50 dient op te stellen noch in de verhouding ten aanzien van de landsbonden (nl. CARE-SUPPORT BV int deze bedragen als facturatiedienst in naam van en voor rekening van de zorgverstrekkers) noch in de verhouding ten aanzien van de zelfstandige verpleegkundigen/zorgverstrekkers (nl. CARE-SUPPORT BV int deze bedragen als loutere tussenpersoon in naam van en voor rekening van die zorgverstrekkers), en betaalt deze bedragen dan uit aan de zorgverstrekkers onder aftrek van een vergoeding voor eigen diensten, cf. infra). 
De zelfstandige verpleegkundigen/zorgverstrekkers zelf een fiscale fiche 281.50 dienen op te stellen enkel voor wat betreft de ondersteunende diensten (incl. maandelijkse abonnementskost voor lidmaatschap van de thuisverplegingdienst) die CARE SUPPORT BV levert aan deze zorgverstrekkers waarvoor een forfaitaire vergoeding wordt gefactureerd, aangezien dit voor deze zorgverstrekkers aftrekbare bedrijfsuitgaven uitmaken en in hoofde van CARE-SUPPORT BV eigen belastbare inkomsten vormen. Doch kunnen deze zorgverstrekkers zich beroepen op de administratieve tolerantie van geen ficheverplichting ingeval de genieter (d.i. CARE-SUPPORT BV) onderworpen is aan de boekhoudreglementering en een BTW -conforme factuur heeft uitgereikt (in casu met 0% BTW). Voor de uitgebreide fiscale analyse verwijzen wij naar hun memo van 18 juni 2024 die u ten alle tijden kan opvragen bij Care Support.

Hoofdstuk 2: Regelgeving Care Support structurele Equipe Zorgkundigen

Verklaring van de verpleegkundige en zorgkundige

De verpleegkundige  en de zorgkundige verbinden er zich toe om de betrokken regelgeving te respecteren en onderstaande interne afspraken na te leven die opgesteld werden volgens de richtlijn die door het comité van de verzekering voor geneeskundige verzorging is vastgelegd. De interne afspraken worden hierna omschreven.

De verpleegkundige en de zorgkundige verklaren deze afspraken en richtlijnen ontvangen te hebben, na te leven en te respecteren in hun samenwerkingsverband. Binnen de werking van Care Support wordt deze regelgeving op praktijkniveau nageleefd. De praktijk dient te minimaal te voldoen aan:

  • beschikken over minstens 3 gegradueerde of gebrevetteerde verpleegkundigen die elk toegetreden zijn tot de nationale overeenkomst en die de verpleegkunde in hoofdberoep uitoefenen;
  • de verpleegkundigen dienen voor elke maand minstens 4000 W-waarden uit artikel 8 te attesteren (buiten de verstrekkingen van de zorgkundigen) en dit tijdens een periode van 6 maand voorafgaand aan de maand waarin een verstrekking van een zorgkundige werd geattesteerd. (noot: Care Support voldoet als groepering aan deze voorwaarde);
  • de verpleegkundigen moeten daadwerkelijk meegewerkt hebben aan de zorg van de patiënten, met uitsluiting van administratieve of coördinerende aspecten;
  • in het kader van de delegatie dient de verpleegkundige een controlebezoek af te leggen conform KB van 12 januari 2006 en zoals hieronder wordt omschreven (zie “Specifieke bepalingen en afspraken rond het uitvoeren van controlebezoeken”).
  • de zorgkundigen binnen de praktijk mogen maximum 40 % van de  basisverstrekkingen uitvoeren, zowel in het kader van de forfaits als in het kader van de verstrekkingen die de praktijk uitvoert gedurende 1 kalendermaand;
  • zorgkundigen mogen geen verstrekkingen uitvoeren die de ziekteverzekering terugbetaalt aan palliatieve patiënten en/of andere verstrekkingen zoals bedoeld in het KB van 12 januari 2006 en hieronder wordt omschreven (zie “Specifieke bepalingen rond de delegatie van verpleegkundige activiteiten aan zorgkundigen”)

Specifieke richtlijnen en interne afspraken binnen de structurele equipes van Care Support om zorgkundigen in te schakelen:

Verantwoordelijke van de equipe: Robby Pluymers

De equipe van Care Support met groepsnummer 945-723-27-001 voldoet aan de voorwaarden van § 12 van artikel 8 van de bepalingen van het RIZIV omtrent een structurele equipe:

1.      Care Support bestaat uit meer dan 3 gegradueerde of gebrevetteerde verpleegkundigen die actief zijn in hoofdberoep als verpleegkundige

2.      alle verpleegkundigen bij Care Support zijn toegetreden tot de Nationale Overeenkomst

3.      tijdens de laatste 6 maanden is er steeds meer dan 4000 W-waarden aan verstrekkingen uit artikel 8 geattesteerd

4.      er zijn minstens 3 verpleegkundigen in hoofdberoep binnen Care Support die daadwerkelijk meegewerkt hebben aan een aspect van de zorg van de patiënten met uitsluiting van administratieve of coördinerende aspecten

5.      Care Support voldoet aan de verklaring op erewoord conform de richtlijnen vastgelegd door het Comité van de verzekering voor geneeskundige verzorging, ingediend bij het RIZIV met daarin ten minste de gegevens die toelaten de equipe te identificeren

6.      Care Support heeft interne afspraken gemaakt, die beantwoorden aan een richtlijn die door het Comité van de verzekering voor geneeskundige verzorging wordt vastgelegd, met betrekking tot de praktische modaliteiten van de delegatie van verpleegkundige activiteiten aan zorgkundigen en de samenwerking tussen de leden van de equipe

7.      Care Support en de verpleegkundige houden er rekening mee dat maximum 40% van de geattesteerde basisverstrekkingen, zowel binnen als buiten de forfaitaire honoraria, die in een gegeven kalendermaand worden verleend, mogen gegeven worden door een zorgkundige

Specifieke bepalingen rond de delegatie van verpleegkundige activiteiten aan zorgkundigen:

De activiteiten die zorgkundigen mogen uitoefenen zijn de volgende:

1.      het observeren en signaleren bij de patiënt van veranderingen op fysisch, psychisch en sociaal vlak binnen het ADL

2.      De patiënt/bewoner en zijn familie informeren en adviseren conform het zorgplan, voor wat betreft de toegestane technische verstrekkingen

3.      het bijstaan van de patiënt en zijn omgeving in moeilijke momenten

4.      mondzorg

5.      het verwijderen en heraanbrengen van kous en ter preventie en/of behandeling van veneuze aandoeningen, met uitsluiting van compressietherapie met elastische verbanden

6.      het observeren van het functioneren van de blaassonde en het signaleren van problemen

7.      hygiënische verzorging van een geheelde stoma, zonder dat wondzorg noodzakelijk lijkt

8.      de orale vochtinname van de patiënt bewaken en signaleren van problemen

9.      de patiënt helpen bij inname van geneesmiddelen via orale weg, nadat het geneesmiddel d.m.v. een distributiesysteem, door een verpleegkundige of een apotheker werd klaargezet en gepersonaliseerd

10.   de vocht- en voedseltoediening bij een patiënt langs orale weg helpen verrichten, uitgezonderd bij slikstoornissen en bij sondevoeding

11.   de patiënt in een functionele houding brengen met technische hulpmiddelen en het toezicht hierop conform het zorgplan

12.   hygiënische verzorging van een patiënt met een dysfunctie van de ADL, conform het zorgplan

13.   vervoer van patiënten conform het zorgplan

14.   toepassing van de maatregelen ter voorkoming van lichamelijk letsel conform het zorgplan

15.   toepassing van de maatregelen ter voorkoming van infectie conform het zorgplan

16.   toepassing van de maatregelen ter voorkoming van decubitus conform het zorgplan

17.   het meten van de polsslag en de lichaamstemperatuur en het meedelen van de resultaten

18.   de patiënt helpen bij een niet steriele afname van excreties en secreties

19.   zorgkundigen mogen deze activiteiten enkel uitoefenen wanneer ze zijn toevertrouwd door een verpleegkundige. Verpleegkundigen kunnen deze delegatie op elk moment beëindigen

De aanvullende activiteiten die zorgkundigen mogen uitoefenen die na 01-09-2019 afstuderen aan opleidingsinstituten welke het nieuwe opleidingsprogramma hebben geïmplementeerd  of zorgkundigen die op 01-09-2019 zijn afgestudeerd en die het aanvullende opleidingsprogramma zijn de volgende:

20.    meting van de parameters behorende tot de verschillende biologische functiestelsels, met inbegrip van de glycemiemeeting door capillaire bloedname. De zorgkundige moet de resultaten van deze metingen tijdig en accuraat rapporteren aan de verpleegkundige.

21.    Toedienen van medicatie, met uitsluiting van verdovende middelen, die voorbereid is door de verpleegkundige of de apotheker langs volgende toedieningswegen:

  • a.      Oraal (ingegrepen inhalatie)
  • b.      Rectaal
  • c.      Oogindruppeling
  • d.      Percutaan
  • e.      Subcutaan: enkel voor wat betreft de subcutane toediening van gefractioneerde heparine

22.    Voeding en vochttoediening langs orale weg

23.    Manuele verwijdering van fecalomen

24.    Het verwijderen en aanbrengen van verbanden en van kousen ter preventie en/of behandeling van veneuze aandoeningen

Specifieke bepalingen en afspraken rond het uitvoeren van controlebezoeken:

1.      tijdens het controlebezoek van de verpleegkundige gaat deze verpleegkundige na of de delegatie van deze zorgen correct verloopt. Tijdens dit bezoek zal de verpleegkundige zelf de zorg uitvoeren, eventueel in aanwezigheid van de zorgkundige.

2.      de verzorging van een patiënt mag enkel over verschillende verzorgingszittingen gespreid worden om medische redenen, vermeld op het voorschrift. Deze regel is ook van toepassing op de dagen dat de verpleegkundige het controlebezoek doet

3.      het minimumaantal controlebezoeken is vastgelegd op één keer per maand bij elke patiënt waar een zorgkundige verpleegkundige activiteiten verleend met uitzondering van:

  • bij een forfait A moet men minstens 2 keer per maand een controlebezoek afleggen
  • bij een forfait B moet men minstens 4 keer per maand een controlebezoek afleggen
  • bij een forfait C moet men minstens dagelijks een controlebezoek afleggen

4.      de frequentie en de tijdstippen moeten adequaat zijn vanuit de zorgsituatie van de patiënt en moeten gemotiveerd worden in het verpleegdossier. Voor de groepsverantwoordelijke geldt de regel om het minimumaantal controle- bezoeken verplicht af te leggen; extra bezoeken bepaalt de verpleegkundige in samenspraak met Care Support.

Concrete afspraken over de beschikbaarheid van een stand-by verpleegkundige:

1.      de verpleegkundige die een zorgkundige inschakelt zorgt er voor dat er altijd een verpleegkundige stand-by is die op vraag van de zorgkundige steeds kan overnemen/ondersteuning bieden

2.      de structurele equipe, Care Support, voorziet in een continue bereikbaarheid tijdens de werkuren van de structurele equipe, voor de zorgkundigen, om de nodige informatie en ondersteuning te bieden, in zoverre de delegerend verpleegkundige niet beschikbaar of niet bereikbaar is

Concrete organisatie van rapportering en patiënten overleg:

1.      de verpleegkundige zal de zorgplannen bespreken en evalueren zoals omschreven staat in de wetgeving. De bespreking van deze zorgplannen zal gebeuren door alle actieve zorgverstrekkers, die tijdens een periode van 1 maand voorafgaand deze bespreking, zorgen hebben toegediend bij deze patiënt

2.      de zorgkundige doet een dagelijkse rapportering naar de verpleegkundige waar de patiënten en hun toegediende zorgen besproken zullen worden

3.      het overleg van de zorgplannen en de rapportering zullen vermeld worden in het verpleegdossier van de desbetreffende patiënten door de verpleegkundige. Indien tijdens de rapportering geen noemenswaardige feiten gemeld worden, dient dit niet vermeld te worden in het verpleegdossier

Nieuwe patiënt:

De eerste verzorging van een patiënt, die verzorgd gaat worden door de verpleegkundige, die lid is van de erkende dienst, zal altijd gebeuren door deze verpleegkundige. Een eerste zorgzitting gaat nooit gebeuren door een zorgkundige.

Verzekeringstegemoetkoming:

Bij niet naleving van de bovenstaande afspraken, of een slechte opvolging ervan, zullen de verpleegkundige en de zorgkundige geen aanspraak kunnen maken op de verzekeringstegemoetkoming die gepresteerd werden door de zorgkundige. De verpleegkundige die een zorgkundige inschakelt blijft volledig verantwoordelijk voor het naleven van deze afspraken.

Hoofdstuk 3: Kwaliteit

De zorgverstrekker verbindt zich er toe bij de uitvoering van onderhavige overeenkomst de regels van de plichtenleer en de wetgeving betreffende de verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering na te leven.

De zorgverstrekker werkt steeds op voorschrift van een geneesheer, behalve voor deze prestaties waarvoor geen geneeskundig voorschrift vereist is. In alle gevallen volgt de verpleegkundige de wettelijke regeling en richt, indien voorgeschreven, een kennisgeving aan de adviserende geneesheer van de verzekeringsinstelling. De zorgverstrekker zal tevens een verpleegkundig dossier opstellen, dit met inachtneming van de regels inzake privacy van de patiënten.

De zorgverstrekker waarborgt de best mogelijke kwaliteit, inzake geleverde prestaties en de gebruikte materialen.

Hoofdstuk 4: Mandaten en Aanvragen

Alle mandaten rond verzekerbaarheid, tarificatie, Katzschalen, kennisgeving palliatieve zorgen en specifieke technische verstrekkingen zijn door Care Support en de zorgverstrekker digitaal ondertekend en opgestuurd naar de nodige instanties.

De persoonlijke dossierbeheerder van de zorgverstrekker zal alle aanvragen beheren, opvolgen en coördineren. Uiteraard blijft het de verantwoordelijkheid van de zorgverstrekker voor het doorgeven van de nodige informatie om de aanvraagprocedures die van toepassing zijn, correct te kunnen uitvoeren.

De zorgverstrekker is op de hoogte van de regels m.b.t. het aanleveren van gegevens aan Care Support voor wat betreft alle mandaten (5-dagenregel).

Hoofdstuk 5: AVG/GDPR

In het licht van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG/ GDPR)*, treedt Care Support op als verwerker van de persoonsgegevens. Care Support verbindt er zich toe de regelgeving zoals bepaald in AVG artikel 28 na te leven. De zorgverstrekker neemt zijn rol als verwerkingsverantwoordelijke zoals bepaald in artikel 24 van de AVG ten volle op.

De verwerkingsverantwoordelijke bepaalt hierbij het wat, hoe en waarom van de verwerkingsactiviteiten.

De verwerker (Care Support) verwerkt de persoonsgegevens volgens de tussen hen gesloten verwerkingsovereenkomst. Beiden worden geacht de gepaste organisatorische en technische maatregelingen te treffen betreffende de beveiliging van de persoonsgegevens. Beide partijen verbinden zich tot het beroepsgeheim en de daaruit voortvloeiende geheimhoudingsplicht en waakt over de vertrouwelijkheid van de persoonsgegevens.

Indien Care Support een subverwerker zou aanduiden zoals bedoeld in artikel 29 van de AVG, dan zal deze verwerking slechts gebeuren onder het gezag van de verwerker (Care Support) volgens de richtlijnen van de verwerkingsverantwoordelijke (zorgenverstrekker). De afspraken zoals omschreven in de samenwerkingsovereenkomst tussen de verwerkingsverantwoordelijke en de verwerker primeren; onderlinge afspraken tussen de verwerker en subverwerker zijn nietig indien zij indruisen tegen de bepalingen van de samenwerkingsovereenkomst. Subverwerker(s) kunnen slechts worden aangesteld na toestemming van de verwerkingsverantwoordelijke. Net zoals de verwerker zijn ook de subverwerker(s) verplicht tot geheimhouding en het nemen van de nodige beveiligingsmaatregelen ten opzichte van de gegevensverwerking. De verwerkingsverantwoordelijke zal hiervan op de hoogte gebracht worden zodat er toegezien kan worden op de naleving van alle geldende verplichtingen.

Al de verwerker(s) verbinden er zich toe om na afloop van de overeenkomst, afgesloten zowel tussen de verwerkers onderling alsook tussen de verantwoordelijke en de verwerker, alle persoonsgegevens geheel en onvoorwaardelijk over te dragen aan de verwerkingsverantwoordelijke of zijn aangestelde verwerker ingeval het gaat om subverwerker(s) of geheel en definitief te verwijderen tenzij hierop andere regels van toepassing zijn. Een absolute vertrouwelijkheid wordt in dat geval gegarandeerd.

De verwerking van persoonsgegevens heeft betrekking op de activiteiten zoals omschreven in deze algemene voorwaarden en van de samenwerkingsovereenkomst. Hierbij worden de bewaringstermijnen zoals bepaald door de toezichthoudende overheden (o.a. RIZIV) gerespecteerd en zal de bewaringstermijn nooit langer zijn dan nodig.

* EU Verordening 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in vermand met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad op 27 april 2016 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 30 juli 2018.

Hoofdstuk 6: Opsomming alle wijzigingen betreft de Overeenkomst Care-Support - Verpleegkundig Team (All-in) gesorteerd op datum

  • 01-04-2025

Artikel 5: 5.2

Daarnaast brengt Care-Support een abonnementskost van €29 btw vrij in rekening. Deze abonnementskosten zullen maandelijks verrekend worden met de uitbetaling van de erelonen zoals vastgelegd in de goedgekeurde verdeelstaten. De abonnementskost omvat; het lidmaatschap van een beroepsorganisatie en de Thuisverplegingsdienst; toegang tot ons E-learning platform  / helpdesk en userlicentie voor het gebruik van een elektronisch gehomologeerd zorgdossier inclusief de registratie van de zorgprestaties via een mobiele applicatie, e-box activatie en e-box users, investeringen in kwaliteitsbewaking en innovatie. In geval dat de zorgverstrekker handelt in naam van meerdere meewerkende zorgverstrekkers, zal het gehele bedrag ten belope van de totale som van de abonnementskosten verrekend worden met de som van de erelonen die de zorgverstrekkers toekomen op basis van de goedgekeurde verdeelstaten.

Artikel 5: 5.4

Aangaande de procentuele forfaitaire vergoeding is er gedurende de jaarlijkse looptijd van deze overeenkomst nooit geen indexering. Enkel bij verlenging van de jaarlijkse overeenkomst kan Care Support steeds beslissen deze forfaitaire vergoeding in een volgend jaarlijkse overeenkomst aan te passen op voorwaarde dat de zorgverstrekker 3 maanden voor het einde van dit contract, hierover schriftelijk of digitaal werd geïnformeerd.

Aangaande de abonnementskost (zie art.5: 5.2) zal een jaarlijkse indexering van €1 telkens bij het begin van ieder nieuw kalenderjaar worden toegepast. Schriftelijk of via een digitale nieuwsbrief zal de zorgvrager hieromtrent de nodige informatie ontvangen.

Artikel 6: 6.1

De zorgverstrekker verklaart zich akkoord met de deelname in de Thuisverplegingsdienst Care Support en de statuten van de BV die kunnen geraadpleegd worden in het Belgisch staatsblad.

De abonnementskosten voor het lidmaatschap worden verrekend volgens de bepalingen van art. 5.

Opsomming van alle voordelen bij deelname in de Thuisverplegingsdienst Care Support:

  • specifieke opleidingen (Fysiek, Webinars en E-learnings) georganiseerd door Care Support;
  • Onze annuleringsregels bij ENKEL fysieke opleidingen, niet voor webinars
    • Om ervoor te zorgen dat iedereen een kans krijgt om deel te nemen en wij onze opleidingen van topkwaliteit kunnen blijven aanbieden, dien je minstens 72 uur van tevoren te annuleren. Zo kunnen we jouw vrijgekomen plek nog aan iemand anders aanbieden.
    • Als je niet tijdig annuleert en niet aanwezig bent, zal er een no show fee van €50 in mindering gebracht worden op de maandprestaties. Dit geldt alleen voor fysieke opleidingen, niet voor webinars. Deze fee dekt de gemaakte kosten, aangezien niemand jouw plek nog kan innemen