Ondersteuning bij bezwaarschriften na mutualiteitscontroles

24 november 2025 in
Ondersteuning bij bezwaarschriften na mutualiteitscontroles
Valérie Petri

De voorbije dagen is er veel ongerustheid ontstaan binnen de thuisverpleging

Het nieuws over een verpleegkundige die op frauduleuze wijze fictieve prestaties factureerde bij de mutualiteiten heeft zowel bij burgers als bij jou als thuisverpleegkundige veel vragen opgeroepen. We begrijpen dat dit een impact kan hebben op jouw vertrouwen, je werkvreugde en de trots die je elke dag in ons beroep legt.

De recente media-aandacht zet de sector in de schijnwerpers en heeft ertoe geleid dat minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Frank Vandenbroucke verschillende verstrengde maatregelen aankondigde. Deze moeten misbruik tegengaan en transparantie verhogen, maar zorgen tegelijk voor heel wat onrust.

Welke maatregelen komen eraan?

De minister kondigde onder meer het volgende aan:

  • Een plafond van 40.000 toegelaten W-waarden, goed voor een jaaromzet van €228.000. Hoger gaan blijft mogelijk, maar enkel wanneer de hogere omzet aantoonbaar en correct onderbouwd is.
  • De mogelijkheid om een RIZIV-nummer tijdelijk te schorsen bij vermoedens van foutieve facturatie.
  • Uitgebreide en verstrengde mutualiteitscontroles binnen de thuisverpleging.

Vooral dat laatste punt veroorzaakt extra vragen en onzekerheid. Mutualiteiten zijn vandaag actief aan het controleren, en niet altijd delen we hun interpretatie of beslissingen. Dat creëert twijfel en druk, bovenop de verantwoordelijkheid die je al dagelijks draagt.

Daarom willen wij jou houvast en ondersteuning bieden

Om je duidelijkheid te geven over wat een controle inhoudt en hoe je bij een eventuele betwisting correct kan handelen, organiseren we een extra webinar.

Webinar: Het bezwaarschrift na controle van de mutualiteit

📅 Datum: Vrijdag 5 december 2025 — van 13:00 tot 16:00

🌐 Locatie: Online

🔗 Inschrijven: Schrijf je hier in

Tijdens deze sessie leggen we stap voor stap uit hoe wij jou kunnen begeleiden bij een bezwaarprocedure, welke documenten belangrijk zijn en hoe je je rechten verdedigt.

Onze belangrijkste boodschap aan onze aangesloten verpleegkundigen

1. Rust en vertrouwen

We horen en begrijpen de vragen en bezorgdheden die de afgelopen dagen binnenkwamen, zowel persoonlijk als via sociale media. Je bent niet alleen.

2. Duidelijkheid en ondersteuning

Bij Care Support hebben we een duidelijk zicht op situaties of dossiers die een verhoogd risico kunnen vormen. Heb je van ons persoonlijk advies gekregen? Dan heb je al de nodige tips om aan de slag te gaan.Heb je niets ontvangen? Dan hoef je je ook geen zorgen te maken.

3. Blijf gemotiveerd en professioneel

Laat de fouten van één of enkele personen jouw motivatie niet onderuit halen. Jij werkt elke dag met expertise, warmte en integriteit. Dat is de thuisverpleging zoals ze hoort te zijn en dat mag je met trots blijven uitdragen.

4. Onze steun

Wij blijven aan jouw zijde staan. In de goede momenten, maar net zo goed wanneer je met vragen zit of tegen moeilijkheden aanloopt.

Komt er info vanuit kartels of consortia die voor jou persoonlijk relevant is? Dan nemen wij vanzelfsprekend proactief contact op.

Deel deze post